"השוק חזר לשפיות – הטירוף נגמר"

"הירידה במכירות אינה 'בשורה', היא לא משקפת ירידה בביקוש אלא משקפת ייאוש" בכירי הנדל"ן מגיבים לנתוני מכירת הדירות של הכלכלנית הראשית והלמ"ס ביולי

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים חברת שיווק הנדל"ן דרא: "בין הסיבות לירידה במכירות בחודש יולי היא קודם כל עונתיות - ביולי היו שלושה שבועות של ימי בין המצרים שבהם המגזר הדתי מעכב עסקאות; יולי הוא גם חודש של חופשות ועם ישראל מילא את שדה התעופה בדרכו לחו"ל, ולהערכתי התמונה תהיה דומה גם באוגוסט. גם הבחירות וחגי תשרי שבפתחנו הוסיפו למיעוט היחסי בעסקאות, השוק פשוט חזר למימדים נורמליים ונרגע אחרי הטירוף שהיה במחצית הראשונה של 2022. בתחילת השנה היתה הסתערות של הרוכשים כמעט על כל דירה שבשוק, ותקופה זו לוותה גם בעליית מחירים חדה ותכופה וגם העלאות ריבית חדות – מסוג התקופות שלא רואים בכל יום בשוק. עכשיו השוק חזר לנורמליות והוא עדיין מתאפיין בביקושים חזקים, יש עסקאות בקצב טוב וכך ימשיך להיות. לגבי העתיד, אני לא צופה ירידה במחירי הדירות כל עוד יהיו ביקושים חזקים והיצע נמוך".


שמאי המקרקעין ירון ספקטור, בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות מקרקעין: "נתוני הכלכלנית הראשית והלמ"ס ממשיכים להראות ירידה במכירת הדירות החדשות, וזה מצביע על כך ששוק הנדל"ן הישראלי הגיע כבר לקצה שלו והחודשים האחרונים מהווים חזרה לשפיות. אנחנו אכן מזהים ירידה בכמות העסקאות, בעיקר בת"א וברמת גן, ולהערכתי מגמת ההאטה תימשך גם בחודשים הקרובים. כבר אין הסתערות על הדירות כמו שהיתה בסוף 2021 ונמשכה גם במחצית הראשונה השנה, רוכשי הדירות יושבים על הגדר ומנסים להבין לאן הולך השוק – על רקע העלאות הריבית החדות והצפי להעלאות נוספות, והזינוק החד במחירי הדירות של כ-18% בשנה. יחד עם זאת, השוק ממשיך לתפקד, הביקוש עדיין גבוה, נחתמות עסקאות רק לא בקצב המטורף שראינו".


עו"ד דורון אריאל מומחה למקרקעין מייסד פירמת דורון אריאל ושות': "הירידה במכירת הדירות החדשות ביולי עם כל הכבוד אינה 'בשורה', היא לא משקפת ירידה בביקוש אלא משקפת ייאוש, היא משקפת את הלכי הרוח של רוכשי הדירות הרבים שכעת יושבים על הגדר בחוסר ודאות, אובדן אמון ביכולת הממשלה להוריד את מחירי הדירות או בכלל ברצון שלה, והחשש מהעלאות הריבית שמייקרת את המשכנתאות ומגבירה את הנטל על הרוכשים. אפשר כבר לומר שהודו זה בישראל - נוצרו 'קסטות' שכבר לא ניתן עוד למחוק אותן - אלה שהגיעו לדירה ואלו שלא, חולמים להגיע אליה. אני סבור שבמקום להתהדר בירידה במכירות יש בכך רק ללמד עוד יותר שאנחנו צועדים לקראת קטסטרופה בשוק הדיור – המחסור בדירות יגבר וקצב הבנייה האיטי, המחירים המאמירים, הריבית הגבוהה, שכולם יחד עלולים להיתרגם למשבר חברתי שיהווה נקודת שבר במרקם החברתי של ישראל שממילא פגוע ומשוסע. אם המצב יימשך, לא יהיו דירות לקנות, בוודאי לא במקומות שרוצים לגור בהם, ואם יהיו הן יחטפו על ידי מיעוט בעל יכולת פנומנאלית בלבד. חוסר היכולת של המדינה לספק קורת גג, וחוסר היכולת של הציבור לקנות במחירים של היום – יובילו לדעתי למצוקה ופגיעה בביטחון האישי של התושבים שלא נראה כמותו מעולם בארץ. הפתרון היחידי הוא היצע, היצע ועוד פעם היצע. המדינה חייבת להכריז על הקמת 2 ערים חדשות בצפון ובדרום, בכל אחת חצי מיליון דירות לפחות, ועם הלוואות מדינה לזוגות הצעירים שיקנו שם בריבית נמוכה ובפריסה לשנים רבות. אחרת, המשבר יעצים ובעוד מספר שנים נתגעגע למצב של היום".


דורון נמרוד, מנכ"ל ובעלים משותף בקבוצת רם אדרת, הפעילה בעיר לוד: "לפי נתוני הלמ"ס, לוד הגיעה למקום החמישי בכמות הדירות החדשות שנמכרו בה, עם כמעט 400 עסקאות בשלושה חודשים – זינוק של יותר מפי 10 לעומת שלושת החודשים הקודמים. את הזינוק אפשר לתלות בכמה סיבות: ראשית, היצע הדירות בלוד גדל בשנה האחרונה וענה על ביקושים כבושים שהיו בעיר בשנים האחרונות. שנית, קמו מספר שכונות, המתפקדות כמיני ערים ותורמות לשינוי תדמיתי של לוד, כעיר תומכת קריירה ומטפחת ילדים עם נגישות תחבורתית טובה. השינוי הזה מושך משפחות וזוגות צעירים והם מושכים אחריהם משקיעי נדל"ן שגם כן קונים דירות בעיר. ושלישית, מחירי הדירות הגבוהים בארץ מובילים את הצעירים שעדיין רוצים לגור במרכז הארץ, לחפש דירות בערים הנמצאות במעגל השני והשלישי, שם המחירים הם ברי השגה עבורם. אני מעריך שהביקושים הגבוהים וכמות המכירות הגבוהה בלוד תימשך גם ברבעונים הבאים".